Ondanks dat het wetenschappelijk onomstotelijk vaststaat dat we “sommige dingen“ niet moeten doen, doen we ze toch Waarom? Gewoonte? Onbekendheid? Kuddegedrag? Ik wil in deze blog in ieder geval een aanzet geven om vanaf nu iedereen bekend te maken met het feit dat het anders en beter kan. Daarbij heb ik me laten inspireren door het boek “Ontketen je Brein” van Theo Compernolle.
Multitasking? We kunnen het niet. Wat we bij multitasken doen, is constant wisselen van context waardoor we de concentratie op één echte taak verliezen en minder presteren. Zeker het steeds kijken naar en afgeleid worden door e-mails werkt frustrerend. Ieder “ping”-geluidje van de mail of van de telefoon zorgt ervoor dat we 1,5 minuut “kwijt” zijn, omdat ons opnieuw moeten concentreren. Het is een verspilling van hersenenergie, die uiteindelijk aan het eind van de dag leidt tot uitgeput zijn. Dat maakt het nog erger als we in een zogenaamde kantoortuin werken (door allerlei geluiden en afleidingen word je gedwongen, ook al wil je dat niet, om te multitasken oftewel om constant te schakelen in contextwisselingen: visueel en auditief strijden constant met elkaar). Daar worden we nog meer door allerlei geluiden afgeleid. Ons succes als professionals wordt voornamelijk bepaald door onze intellectuele productiviteit. Waarom doen we er dan alles aan met smartphones, laptops, e-mails en kantoortuinen om die productiviteit de nek om te draaien? Het is bekend dat breinwerkers 40% van hun productiviteit verliezen in zo’n situatie. Daar kun je toch mee aankomen: hiep, hiep hoera we hebben een kantoortuin en vanaf nu gaan onze professionals 40% minder produceren (het lukt niet om aandacht, concentratie en reflectie langere tijd op te brengen)! Yes. In zo’n kantoortuin heb je overigens ook geen visuele en akoestische privacy.
Waarom bannen we de ICT niet uit de collegezaal? Studenten tikken letterlijk op wat er in het hoorcollege wordt gezegd. Dat levert veel materiaal op, maar of dat ook goed onthouden wordt is maar zeer de vraag. Het is veel beter om met pen en papier de hoorcollegezaal in te gaan en op te schrijven wat belangrijk is. Door na te denken wat je opschrijft, parafraseer je de tekst al en kun je uiteindelijk alles beter begrijpen en onthouden.
Waarom moeten we alles digitaal lezen en nakijken? Lezen van papier leidt tot beter begrip en tot een grotere nauwkeurigheid dan lezen van een scherm. Het is bovendien sneller en minder vermoeiend. Je ziet op papier ook meteen de fouten die je op het scherm niet ziet.
Boeken lezen is goed voor het taalbegrip, voor het reflecteren, voor het leren langer met een onderwerp bezig te zijn, voor het ontwikkelen van empathie (je leert namelijk begrijpen wat de psychische toestand van andere mensen is). Waarom stimuleren we dat niet? Waarom worden er juist minder boeken gelezen in het middelbaar en hoger onderwijs?
Het is verstandig om regelmatig offline te gaan. We moeten ons los laten maken van apparaten, zoals de mail en zoals de smartphone. Het reflecterende brein moet zijn werk doen en herstellen. Als dat reflecterende brein goed werkt en de kennis opgenomen kan worden in het lange termijn geheugen, ontwikkelen we inzicht. Het is niet voor niets dat we op een lange wandeling of onder de douche de beste ideeën krijgen. Dus tijdens het werk is het goed om pauzes te nemen. Om zo het reflecterende brein zijn werk te laten doen. Om alles in het lange duur geheugen opgenomen te laten worden. Maar waarom slaan we toch pauzes over? Waarom stimuleren leidinggevenden ons niet om offline te gaan? Waarom zorgen leidinggevenden niet voor die nuttige overtolligheid op de werkvloer?
Waarom worden vaste computers vervangen door laptops en tablets? Ergonomisch zijn laptops en tablets “ondingen”. Ze zijn slecht voor je rug, je nek, je hoofd, je schouders. Bij langdurig gebruik zorgen ze voor stress en uitval. Het is dus een “must” om los te komen van die apparaten.
Waarom hebben we nooit een advocaat van de duivel in een projectgroep, maar zorgen we dat steeds dezelfde types in een projectgroep zitten?
Waarom vergaderen we altijd met onze smartphone in de buurt? Of gaan we de hei op om te brainstormen met ons mobiel in onze broekzak of tas?
Waarom zitten we op Facebook of kijken we constant op Facebook: je wordt er niet gelukkiger van, juist ongelukkiger?
Waarom gebruiken we de mail niet alleen voor korte berichten met informatie? Waarom communiceren we via de mail?
Waarom gaan we steeds meer de mail beantwoorden op onze telefoon? Het is een kleiner scherm, met een foutgevoelig toetsenbord, zonder goed overzicht over alle mails, nog moeilijk te combineren met een agenda, of memo of spreadsheet?
Waarom verplichten we de autofabrikanten niet te stimuleren dat er smartphones in de auto gebruikt worden? Iedere vorm van gebruik van smartphones moet uit de auto geweerd worden.
No Comments